Tips: hur bokar och ordnar man inför författarframträdanden

På sista tiden har det kommit ett par frågor om hur man bokar författarframträdanden och sedan tänker när man ska genomföra dem. Jag hävdar inte att jag är någon expert men jag har varit med ett par gånger nu och den kunskapen och erfarenheten delar jag gärna med mig av. Håll till godo!

För det första. Om du vill att din bok ska sälja måste du visa dig. I många sammanhang. För flera av oss innebär det att marknadsjobbet måste du göra själv. Helt själv. Det är lika bra att ta tag i det och se det som en erfarenhet. Det är dessutom ingen annan som brinner precis lika mycket för din bok som just du gör. Utnyttja elden!

För det andra. Tveka inte när du ställer frågan. Förbered dig på ett kort och koncist uttalande, en pitch, som du lär dig utantill.

För det tredje. Många människor blir glada när man frågar om det är möjligt att ställa till med en bokfest. Även bokhandlare och verkligen också på bibliotek. Min erfarenhet är att de gör otroligt mycket runt själva framträdandet, så som beställer hem böcker, gör snygga planscher, sänder reklam via sociala medier osv.

För det fjärde. Var inte rädd för att få ett nej när du frågar. Det har ingen dött av och det är bara pinsamt i en sekund. Sedan går det över. Efter fjärde nejet känns det inte ens.

Så fråga på.

För det femte. Väl på plats måste du vara trevlig och tillmötesgående. Jag menar inte dumpa priset eller rent av skänka bort böcker för att kunden ska bli glad, utan rätt och slätt ha ett leende på läpparna, massor av energi i kroppen och vara beredd på att potentiella kunden gärna pratar om allt annat än just din bok. Var inte orolig, med bara ett par meningar kan du leda tillbaka den potentiella kunden till fokus, alltså om din bok, utan att han eller hon ens förstått att det är det du gör.

Lycka till!

Biblioteket

Möjliga platser:

Använd hela ert laterala tänkande när ni ska boka in författarframträdande, signering, bokrelease eller annat. Det behöver inte alltid vara på ett bibliotek. Ni kanske känner någon som har en fin butik eller café. Överallt där det kan samlas folk fungerar ju. Titta också noga i lokaltidningarna efter evenemang som marknader, utställningar, bygden visar upp sig osv. Där finns oändliga möjligheter.

  • Bibliotek
  • Caféer
  • Butiker
  • Bokhandlar
  • Gallerier
  • Marknader
  • Hemma i trädgården

Fråga efter:

  • Hur många får plats i lokalen
  • Finns mikrofon/headset
  • Finns det scen, stolar, bord
  • Får man servera bubbel eller annat
  • Hur ställer de sig till försäljning av böcker
  • När måste man vara ute ur lokalen
  • Städning
  • Hur vill de sköta marknadsföringen och via vilka kanaler

Själva framträdandet:

Att förbereda sig noggrant tillhör väldigt mycket mitt gamla liv så jag måste erkänna att jag oftast ställer mig på scenen utan att ha en enda aning om vad jag ska säga. Jag menar verkligen inte att detta är bästa sättet att göra det på. Just nu försöker jag hitta mig en mellanväg men har inte kommit så långt än. Ni går naturligtvis in på den perfekta vägen redan från början, eller hur?

Att göra en roll-up och dra upp lagom till det är dags att ställa sig på scenen är maffigt och mäktigt. Kostar inte så mycket och det är lätt att få själva vepan utbytt. Googla på roll-up så hittar ni bra alternativ till layout och prisvärda tryckerier. Rose gjorde en snygg roll-up till vår novell-turné. Den fick mycket uppmärksamhet och komplimanger.

Rollup

Kom i god tid innan framträdandet. Hälsa på de inblandade, tex bibliotekarierna och glöm inte bort att berömma dem för deras slit. Ofta ligger era böcker framme och planscher med era ansikten sitter runt omkring i samhället. Testa också tekniken i god tid. Dels för att se hur allt fungerar, och att det fungerar, men också att ni är bekväma med mikrofonen eller headsetet. Om ingen ljudanläggning finns måste ni ta reda på ifall er röst sträcker sig hela vägen ända bak i salen.

framträdande

Fråga om ni får ta med snacks och bubbel redan vid första samtalet med organisatören. Ibland händer det, som på Uppsala Stadsbibliotek, att de säger ”det där fixar vi. Dyk ni bara upp en kvart innan utsatt tid.” Ibland händer det att en fantastisk förälder säger ”jag vill gärna göra en gigantisk buffé för min otroliga dotter.” Det hände oss när vi kom till Enköpings bibliotek och Emmelies föräldrar dukade upp. Jag är fortfarande mätt.

Buffe

 

Tänk målgrupp när ni ska komma fram till vad ni ska prata om. Varför står ni på scenen? Vad är intressant för just den här gruppen? Är det främst läsare i publiken eller är det bara en skrivande skara? Vänd ditt prat just den specifika publiken. Om du är på hemmaplan kanske det är jätteintressant för åhörarna att höra var du föddes och växte upp, annars är det tämligen ointressant. Gör då istället avstamp i skrivandet eller i den bok du just nu håller i handen (för det gör ni, under hela uppträdandet!).

Känn efter vad du är för slags person. Har du svårt att komma ihåg saker, så skriv gärna stödpunkter, inte hela meningar, på små lappar. Helst inte A4-sidor då det tar fokus från din publik. Tänk istället programledarlappar. Sådana där i A5-format, i hårdare papper. Gärna med din boks omslag på framsidan, ut mot publiken.

Personligen är jag inte glad för när folk läser ur sin egen, eller andras text. Jag tycker det tappar energi. Möjligen kan man säga första raderna för att ge en stämning men annars kan man locka med omslaget och berätta om boken i stora drag. En pitchning du också kan dra i hissen, runt fikabordet, i bussen.  Oftast tycker folk det är mest intressant att höra hur man fick idén till boken. Varför man skrev just om en fårfarm/hästgård/universitet/valfritt ämne. Resten kan de läsa sig till när de köpt boken. Detta är en personlig reflektion så du är naturligtvis välkommen att göra vad just du har lust att göra.

Har ni kommit fram till att framträdandet ska vara en viss tid ska du hålla den tiden. Det är respektlöst för de som kommer efter dig att dra över för mycket. Ett knep är naturligtvis att öva presentationen hemma framför spegeln men minns att du ofta i skarpt läge pratar snabbare än hemma.

Under presentationen, kom ihåg att ta in hela publiken och rör på dig. Det skapar mer energi till orden. För mig är det rent av förödande att sitta ner. Jag tappar andningen och kan inte använda kroppen på samma sätt som när jag står upp. Fundera på detta framför spegeln och testa olika tekniker. Ganska så snart hittar du fram till din egen.

snygg-bild

När hela presentationen eller framträdandet är slut glöm inte bort att fråga om publiken har några frågor. Vi har haft några ordentligt intressanta diskussioner efter vi själva är klara. Allt från ris till ros till frågor om hur man blir antagen och var vi köpt klänningen. Allt möjligt. Och det är så vansinnigt roligt. Och ibland lite läskigt. Men man överlever även den. Och nästa gång är det inte lika läskigt och man är en erfarenhet rikare.

Men viktigaste av allt! Ha kul!

Hopp

 Har ni något ni vill tillägga i min lista? Kommentera gärna så gör jag det komplett.

14 kommentarer

Under Böcker och författare, Marknadsföring

14 svar till “Tips: hur bokar och ordnar man inför författarframträdanden

  1. Vilken bra inlägg, tack så mycket! Har sparat ner det på datorn inför framtida (hoppas jag) framträdanden! 🙂

  2. Detta var en jättebra komihåglista. Ska sparas inför framtiden.

  3. Vilka bra tips – tack för det! Jag kan bara hålla med tidigare kommentarer här: jag sparar inlägget så att jag kan plocka fram det när jag behöver det 🙂

  4. kimmkimselius

    Härligt inlägg Eva. Hoppas du får komma ut och prata mycket om dina fantastiska böcker. Lycka till!
    Kram Kim 😀

    • Tack Kim! Du har säkert ett gäng kompletteringar med tanke hur ofta du har signeringar och författarframträdanden. Kom gärna med förslag så bättrar jag på listan. Kram

  5. Nu har även jag råkar på det här inlägget och jag instämmer med föregående talare att det är mkt bra. Jag delade det på Förverkliga din bokdröms FB-sida.

  6. Ping: Tips: intressanta artiklar mars-maj 2015 | Förverkliga din bokdröm

  7. Tack Eva för pepp och fina reflektioner med tips!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.