Gästbloggare: Joanna Björkqvist, aktuell med ”Våra älskade orkade inte leva”

Joanna Björkqvist är journalist, författare, vindsurfingfru och tvåbarnsmamma och driver tre bloggar (Joannas universumBokcirkel.se och joannabjorkqvist.com). Idag är hon gästbloggare hos mig. Tack Joanna för att du ville vara gäst hos mig!

IMG_9638_2

Att få hålla sin alldeles egenhändigt skrivna bok i handen är lika magiskt varje gång. Snart är det dags för mig för fjärde gången för nästa månad släpps reportageboken Våra älskade orkade inte leva.

Jag började som egenutgivare 2011 med debutromanen Nära dig. Jag var så ivrig att få ut boken att jag inte alls hade lust att vänta på att ett etablerat förlag skulle läsa och fundera, så för mig var det självklart att ge ut boken på eget förlag.

Året därpå kom Förverkliga din bokdröm som jag skrev tillsammans med Kristina Svensson. Den gavs ut på KS Förlag och den snabbtänkte ser säkert att det är min medförfattares initialer i förlagsnamnet och mycket riktigt är det hennes förlag. Förverkliga din bokdröm är en handbok för alla som vill ge ut böcker på eget förlag.

2013 bestämde jag mig för att ge ut Nära dig som e-bok och i samband med det beslutade jag mig för att skriva om boken en aning. Jag ville fördjupa vissa karaktärer, stryka ett par passager och vara lite tydligare med vissa detaljer i boken när jag nu hade chansen. Dessutom kunde jag eliminera de förargliga korrekturfel som smugit sig in i debutboken.

Alla dessa ändringar gjorde att jag bytte namn på romanen. Den nya versionen fick heta Närmare dig eftersom man som läsare kom närmare mina karaktärer. Jag tog kontakt med Annika Bengtsson, som jag lärt känna via den ideella föreningen Egenutgivarna som jag var med och grundade, för jag visste att hon kunde göra e-böcker. Tanken var att hon skulle hjälpa mig med den tekniska biten.

Men samarbetet blev betydligt större än så, för Annika frågade om jag ville ge ut Närmare dig på hennes Grim förlag istället för på mitt eget. Om jag ville! Hurra! Utan att jag ens frågat var jag plötsligt antagen av ett förlag och det kändes fantastiskt roligt.

E-boken var snart klar, men eftersom både Annika och jag är väldigt förtjusta i fysiska pappersböcker bestämde vi oss för att trycka en mindre upplaga av Närmare dig också. Det är ändå något speciellt med att hålla en bok i handen.

Samma år fick jag idén att skriva en reportagebok om och för anhöriga till människor som tagit sitt liv. Det fanns ingen bok som vände sig till anhöriga och många som drabbas av att en älskad person tar sitt liv upplever att de är ensamma om sina tankar och känslor. Jag ville ge de anhöriga en röst och samtidigt en spegelbild att känna igen sig i. Dessutom ville jag motverka de tabun som finns kring ämnet. Trots att ungefär 1 500 personer tar sitt liv varje år i Sverige är det något vi knappt vågar tala om.

Jag frågade min förläggare vad hon trodde om en sådan bok och hon var genast med på noterna. Även den här boken ville hon ge ut på Grim förlag och det blev jag väldigt glad över.

Sedan i somras har jag arbetat med boken och rest runt i landet för att intervjua människor. Det har varit ett mycket givande och intressant arbete och jag har mött fantastiska personer som berört mitt hjärta.

Alla medverkande har fått läsa kapitlet om sig och komma med synpunkter innan jag skickat det vidare till min redaktör och förläggare Annika för ytterligare åsikter. Det har varit en spännande process och riktigt roligt att arbeta så nära andra människor som jag gjort i denna bok. Att vara författare kan annars vara ett väldigt ensamt jobb, men det har det inte varit.

Nu är boken klar och den 16 februari släpps Våra älskade orkade inte leva. Det blev en väldigt gripande bok och jag tror att fler än jag kommer att fälla tårar när de läser reportagen.

omslag_våra_älskade_framsida

Även om boken är färdigskriven, tryckt och klar återstår förstås ett digert arbete. Nu ska den nå ut till läsare också. Utgivningsprocessen övergår i marknadsföringsprocessen.

Det är också en kul process.

1 kommentar

Under Böcker och författare, Marknadsföring

Ett svar till “Gästbloggare: Joanna Björkqvist, aktuell med ”Våra älskade orkade inte leva”

  1. Ping: Gästbloggare hos Eva Ludvigsen | Joanna Björkqvist

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.