Releasefest för #Älskanoveller – 26 nyanser av Sverige

Solen strålade, Sötnosen klagade över värmen i högan skyn, tåget var varmt och väskan tung av böcker.

Den syttende mai och vi var på väg till Stockholm för releasefest på novellantologin #Älskanoveller, utkommen på Ordberoende förlag. Min novell heter ”När fiolerna spelar och undertexterna rullar” och sitter placerad allra sist i boken.

Väl framme vid Bysis torg (en sådan bokhandel!!!) lugnar Sötnosen ned sig, sätter sig i en soffa med salta pinnar och iPad medan jag bara är tvungen att fråga bokhandlarägaren ifall han har mina böcker. Lite så där ironiskt, snett leende alltmedan jag skruvar ihop champagneglas och ordnar med drinkbordet.

”Jodå, Här och nu har vi haft inne men är slutsåld. Har inte fått in fler än. Lova har jag ett ex kvar av. I pocket.”

”Den ska vi sälja i dag”, kontrar jag utan att en enda gång avslöja att jag är så sjukt stolt över att en väldigt fin bokhandel i Stockholm har haft/har mina böcker. Valt att ta in mina böcker. Så sjukt stolt. ”Vi kränger, jag signerar”, slår jag fast.

”Visst”, säger han och lägger boken på disken. ”Lycka till.”

Sedan kom överraskningarna slag i slag. Bästa kompisen Mia dyker upp med blommor. Jag dör en smula. Sedan står bästa kusinen Camilla med man bakom henne. Från Köpenhamn. Men, men… var typ det enda jag hade i huvudet. Jag träffade ju henne i onsdags. I Danmark. Vad gör hon här? Knäna rasslade av glädje medan jag stegade fram till dem. Då kommer snyggaste kusinen Anders fram bakom skuggorna. Från Härjedalen.

På min fest! I Stockholm. För min skull!!!!

AndersCamillaELAnders, jag och Camilla

KusinernaAnders, Anders, Mia, Camilla och så jag.

Nja, snyggaste kusinen kanske var där mera på grund av favoritförfattaren Dag Öhrlund var på samma ställe, skrev i samma bok som jag. Min glädje var enorm, ENORM, när jag väl vågade presentera Anders för Dag och Dag ställde upp som bara Dag kan göra med att prata med Anders samt signera den nyaste boken. Jag lovar, Anders höll om boken som om det vore hans nyfödde bebis resten av kvällen. Tog bilder och lade upp på FB. Så där som man gör när kvällen är extralyckad. Nu får vi väl bara hoppas på att boken är bra också.

Sedan var det dags för signering och fotografering av alla oss 24 författare. Jag tror inte jag fastnade på en enda bild men det gör inget för herre min dag vilket härligt gäng detta är. De strålade och skrattade i solens sken och jag var så glad för deras skull.

Novell

Novellgäng1

Att Jenny Jacobsson kläckte denna idé med noveller genom Sveriges landskap för inte ens ett år sedan är så otroligt coolt och roligt. Att Ordberoende valde att satsa och ge ut boken är häftigt. Att träffa gänget, varav majoriteten för första gången nu blir publicerade i skrift är underbart. Det bara är så. Underbart.

Att vi i Uppland snabbt drog ihop ett kärngäng som nu drar ut på Upplandsturné är magiskt! Jag menar, ovärderligt!

UpplandsgängetUpplandsgänget rockar!

Om jag lyckades sälja min absolut sista Lova-pocket? Jajamänsan!!! Det satt långt inne men just innan festen var slut och skulle dra vidare till Bromma (fast jag hade Sötnosen i släptåg och drog hemåt istället) ropade bokhandlaren att nu var pocketen borta. Hurra!

Turnéplan:

Måndag 19 maj kl 18, Hallstavik biblioteket

Tisdagen 20 maj, Stockholm, skrivarmingel

Onsdagen 21 maj, kl 18, Uppsala Stadsbibliotek

Torsdagen 22 maj, kl 18, Enköpings Stadsbibliotek

Lördagen den 24 maj, 12-15, Akademibokhandeln Gränby (fast bara jag då..).

Vi ses där!

9789187595028_200_alskanoveller-26-nyanser-av-sverige_haftad

 

 

Lämna en kommentar

Under Böcker och författare, Marknadsföring, Noveller

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.