När jag var som mest hög på att varit pockethöjdare i ”Femina”…

… så togs jag snabbt ner på jorden igen. Författarvärlden kan vara så rolig och så grym på samma gång. Det gäller att fira varje ögonblick som är värt att firas och sedan ta resten med läderhud.

Jag brukar verkligen aldrig googla mitt namn för jag har blivit så gruvsamt deprimerad men jag visste visst inte bättre igår kväll. Detta hittade jag på Adlibris sida under Här och nu:

Betyg 1 av 5
Kommentar av XXX | 27 apr
Herregud, helt klart det värsta jag läst på länge. Till bredden full med klyschor, upprepningar (bara för att man hittar en mening man tycker om behöver man kanske inte använda den på varje sida) och pinsamma scener. Platta, grunda karaktärer vi träffat tusen gånger förr. Jag tycker om att läsa om kärlek och jag är ingen kräsen läsare, men den här var bara för mycket. Skriven världsfrånvänt och smalt. Jag har funderat på om författaren egentligen bara leker med läsaren och i hemlighet gör narr av sina karaktärer. I ett parti briljerar huvudkaraktären över hur alla män i kärleksromanerna uppfattas som sårade och svåra, men hur de så småningom spricker upp med sina gröna ögon, och blir fantastiska älskare med detsamma. Och de lever lyckliga i alla sina dagar. Jag tyckte den delen var något uppfriskande. Tyvärr är ju detta tema just tråden för denna berättelse och enda skillnaden är att mannen i fråga faktiskt har blå ögon! Tänka sig! Varför låta sin karaktär raljera över något och sedan uppleva exakt det? Vill författaren prompt visa att äkta romankärlek finns för alla, även dem som tvivlar?Jag fortsatte i lyssna på detta överparfymerade dravel bara för att se om händelseförloppet som jag och min sambo förutspått skulle stämma. Det gjorde det naturligtvis.
Jag måste säga att jag gillar intensiteten som hon skriver i. Analysen hon genomför och att hon och sambo diskuterat detta. Jag funderar givet på vilken mening jag använder på samma sida och vad som är pinsamma scener. Överparfymerade dravel, det gillade jag bäst.
Direkt under denna kommentar kunde jag läsa detta:

Betyg 4 av 5

Kommentar av XX 23 mar
En kärleksberättelse som tar en överraskande vändning. Hjärtevärmande med både lycka och sorg men också smårolig med rappa repliker.
Det är ju som alla säger, smaken är som baken och det är tur att det både finns och skrivs så många böcker ute i världen.
 Femina, Nr 6, 2017
2 kommentarer

Filed under Böcker och författare, Här och Nu, Marknadsföring

2 responses to “När jag var som mest hög på att varit pockethöjdare i ”Femina”…

  1. Oj, det kan jag förstå att det inte var roligt att läsa en sådan kommentar om din bok. Men där fanns flera andra positiva också läste jag på Adlibris läste jag. 🙂 Man kanske får ta det goda med det onda 🙂 Smaken är olika hos oss alla. Men jag får förbereda mig på detsamma. Nu har jag inte läst boken ännu, men kommer beställa den via bokus. Blev väldigt sugen på din roman. 🙂

    Du får ha en jättefin dag!

Kommentera

