Vintertiden – En påtvingad jet-lag

Alltså.. Vad känner ni inför det här med att byta tid mitt i allt?

Jag känner… Sådär…

Alla bara pratar och pratar om hur gött det är att få sova en timme extra. Först tar det mig visserligen ett pinsamt långt tag att räkna ut ifall jag ska ställa tillbaka klockan eller fram. Sedan tar det exakt lika pinsamt långt tag att fatta om då klockan är sex på morgonen, vad är klockan egentligen?

Men det är nu, i skarpt läge, jag inser hur mycket jag faktiskt inte gillar det där här med omställande av tid. Som en påtvingad jet-lag, fast utan resa, sol, värme och all-inclusive. Bara jet-lag.

Här sitter jag alltså. Klockan är fem på morgonen. Fast egentligen är den sex så barnen är ju vakna. Men inte teven. Så vi sitter och tittar på varandra och undrar vad det var som hände. Varför någon har bestämt att barnfamiljer plötsligt ska ha en väääääldigt lång söndag där kvällen kommer för fort, aktiviteterna aldrig börjar och man är hungrig på fel tider.

Bara en tanke klockan fem på morgonen. Eller om det var klockan sex…

3 kommentarer

Filed under Barnjidder

3 responses to “Vintertiden – En påtvingad jet-lag

  1. Pingback: Vintertiden – En påtvingad jet-lag | Christer.L.Hansson

  2. micael lindberg

    Vinter och sommartid är något som man började med i Östtyskland. Orsaken till det ska tydligen handla om energiförbrukning. Man skulle spara en timme och gör ett land det så blir det en slant. Den förklaringen har jag hört om den saken. Vitsen med det förstår jag inte riktigt för dygnets timmar blir fortfarande 24 tim. Visst blir det på hösten 23 men på våren 25 tim. Så det man spar är en timmes elförbrukning i uppvärmning per år. Det är ju varmare på våren och då är alla element i nte på. Så på ett vis finns en logik i fenomenet.

Kommentera

