Dags att visa bettet på karaktären

Satt och pratade karaktär med mina kollegor endera dagen. Nej, inte karaktärer. Det skulle jag i och för sig kunna prata om i dagarna långa. Karaktär. Som i att hålla ett löfte. Som att sluta med något som är farligt för en. Som att börja med något som är bra.

Sturskt vidhöll jag att jag minsann aldrig börjat röka bara för den enkla saken att jag visste, verkligen visste, att jag aldrig skulle kunna sluta. Inget grupptryck i världen kunde pressa mig till ett halsbloss. Inte en chans.

Det är ju bra när det gäller sådana saker. Jag blir helt enkelt aldrig missbrukar för att jag vet att jag inte kan sluta.

”Men”, sade ena kollegan. ”Du säger jämt att du inte har karaktär. Men det passar ju inte in på den du är.”

”Joho”, svarade jag med en dårens envetenhet. ”Jag säger alltid att jag ska börja träningen på måndag. På måndag ska jag sluta äta så mycket kakor. På måndag ska jag minsann ta tag i det här breda bältet jag bär runt omkring magen. Det blir ju aldrig så. Jag hinner inte ens börja måndagen så har jag brutit alla mina planer. Du ser, ingen karaktär”. Vilket härmed skulle bevisas.

”Ja, men det är kanske för att du inte vill det tillräckligt mycket. Eller har motiverat dig. Du har precis gett ut en bok. Skrivit den, marknadsfört dig och sedan fått ett förlag att nappa. Samtidigt som du har tre barn och heltidsjobb. Och just ja, den där MBA-utbildningen kom visst samtidigt. Det om någon är väl att ha karaktär. Att genomföra och utföra.”

Hon tystnade mig effektivt. Ja, det är sant. På den biten har jag karaktär. Jag ville svara att det är ju för att det är roligt men det är bara delvis sant. Det var roligt att skriva boken. Ingen tvekan, men MBA var verkligen inte roligt alla gånger. Faktum är att det oftast var ett slitjobb. Ändå genomförde jag. Tre barn.. Ja, ni vet… Ändå så är jag ju det och vill vara det. Och barnen verkar ha det bra. Dessutom gillar jag faktiskt att träna. Det är inget större problem när jag väl är på plats.

Ändå avbryter jag alla träningsplaner redan på just måndagen. Och tänker att det kommer alltid en annan måndag…

Men min kollegas ord fick igång tankeverksamheten. Om jag ser mitt eget välbefinnande som högst prioriterat. Inte att jag har en målvikt att gå ned till men ni vet. Det där att kläderna sitter snyggare, att flåsandet i trappor minskar och man idds spela fotboll med barnen. För att inte tala om hur mycket mer axlar ock rygg orkar hänga framför datorn. Ser man det så vinner alla på att jag tar mig i kragen och gör något åt det här.

Faktum är att jag egentligen gick igång med denna nya plan redan i måndags, förra veckan. Men… Jag bröt den samma dag. Nu gör jag det i dag istället. Ni får vara mina medspelare. Listan är inte svår och det är verkligen ingen diet. Det är bara mertänk. På välmåendet. På hälsan. Jag vill ju gärna bli 102 och frisk hela livet, precis som morfar.

Så här ser det nu ut i mitt liv:

1. Träna löppass en gång i veckan, 4-5 km

2. Träna FriskisSvettis en gång i veckan

3. Ta lunchpromenader 20-30 min minst tre gånger i veckan

4. Bara äta sötsaker på helgerna

5. Dricka 2-3 glas vin (rött, inget annat) i veckan

6. Dra ned på kolhydraterna, främst bröd

7. Ingen skräpmat. Inte ens hamburgare…

8. Skratta högt, minst en gång om dagen

Ni ser. Det är ju helt normalt. Inget att fasta. Inget att plocka bort. Bara leva som man ska. Egentligen. Förutom det där med hamburgare tror jag att jag kan klara det.

Hjälper ni mig? Erbjud inga sötsaker när jag kommer förbi. Jag gillar ju frukt och grönt. Puscha mig till en promenad fast det regnar och få mig att skratta.

Tillsammans kan vi klara det!

2 kommentarer

Filed under Snack för en snack

2 responses to “Dags att visa bettet på karaktären

  1. Låter alldeles perfekt! Klart du fixar det. Se bara till att unna dig lite gott emellanåt! Lite guldkant då och då.
    Kram

Kommentera

